Over Zorggroep de Stellingwerven

Zorggroep de Stellingwerven is een kleinschalige zorgorganisatie en biedt in de regio Zuidoost-Friesland zorg aan jongeren en volwassenen met een (licht) verstandelijke beperking en/of bijkomende psychische of psychiatrische problematiek. Bij alles wat we doen staat onze cliënt centraal. Hierdoor kunnen we goed aansluiten bij ieders individuele behoeftes, mogelijkheden en talenten.

Missie, visie en kernwaarden

Strategie 2025-2027

Toezicht en medezeggenschap

Cliëntenraad

Medezeggenschapsraad

Raad van Bestuur

Raad van Toezicht

Zorggroep de Stellingwerven bestaat uit een team van ervaren en enthousiaste begeleiders met elk hun eigen expertise en aandachtsgebied. Wij hebben oog en oor voor het eigen netwerk van onze cliënten. Onze manier van begeleiding kenmerkt zich door een ontwikkelings- en competentiegerichte werkwijze. Het stimuleren van de zelfredzaamheid en het verwerven van een eigen plek in de maatschappij zijn hierin belangrijke uitgangspunten.

Wij leveren zorg dichtbij, zijn proactief, toegankelijk, deskundig en betrokken. We zijn bovendien diepgeworteld in de lokale gemeenschap en onderhouden uitstekende relaties met bestaande voorzieningen en zorgverleners. Wij maken deel uit van het leven van onze cliënten en andersom. Samen werken we aan een zo zelfstandig en prettig mogelijk leven van onze cliënten. Samen sterk.

Onze missie

Iedereen telt en doet mee. Voor ons is iedereen belangrijk. Of je nou bij ons woont, werkt, begeleiding thuis of behandeling ontvangt: iedereen hoort erbij. Onze cliënten hebben grote en kleine dromen. Wat is voor hen belangrijk en wat zijn hun drijfveren? Vanuit die kracht ontstaan veel mogelijkheden. Wij denken altijd mee en de cliënt kan rekenen op onze vindingrijkheid. Dit doen we samen met de cliënt én de mensen die voor hen belangrijk zijn, want samen bereiken we meer dan alleen, dat is onze overtuiging. Samen zorgen we ervoor dat iedereen mee kan doen, altijd. Daar staan we voor!

Onze visie

Wij doen wat we zeggen en zeggen wat we doen. Onze cliënten kunnen bij ons zichzelf zijn. Zij leven op de manier die het beste bij hen past en waar ze zich goed bij voelen. Wat voor de cliënt belangrijk is, is voor ons belangrijk. Dat zeggen we niet alleen, maar dat merkt hij of zij ook. Wij zijn oprecht betrokken bij iedereen. Wij luisteren naar de cliënt en denken met hem of haar mee. Kritisch zijn we ook als we zien dat dingen anders kunnen. Samen leren we van elkaar en ontwikkelen we ons. Daar gaan we voor!

Onze kernwaarden

Integer: We zijn betrouwbaar, doen wat we zeggen en zeggen wat we doen
Betrokken: We hebben oprechte aandacht en zijn betrokken bij wat cliënten voelen en nodig hebben
Vindingrijk: We denken in oplossingen en staan open voor creativiteit uit alle hoeken (collega’s, cliënten, netwerk et cetera)

Onze strategie draait om de voortdurende verbetering van ons zorgaanbod waarbij de vraag en behoeften van onze doelgroep altijd centraal staan. Om in te spelen op maatschappelijke en technologische veranderingen, hebben we onze uitdaging voor de komende drie jaar vertaald in vier speerpunten waar we met elkaar mee aan de slag gaan. Want samen bereiken we meer dan alleen, dat is onze overtuiging. Samen zorgen we ervoor dat iedereen mee kan doen, altijd. Daar staan we voor!

Speerpunt 1: Optimale kwaliteit van zorg

Wat gaan we doen? We bieden kwalitatief goede zorg, afgestemd op de hulpvraag van de cliënt. Dit bereiken we vanuit taakvolwassen medewerkers, die teamoverstijgend, goed met elkaar samenwerken vanuit de visie, missie en kernwaarden van de organisatie. De zorg wordt afgestemd op de vraag van de cliënt, in samenwerking met externe partijen en aangevuld met informele zorg.

Concrete resultaten

  • Alle teams binnen de organisatie werken zelfstandig op M3-niveau (gebaseerd op de vier taakvolwassenheidsfases van Marijke Lingsma)
  • Er wordt eenduidig en methodisch gewerkt vanuit de visie van Positieve Gezondheid ten behoeve van de cliënt
  • De collega’s werken vanuit verschillende teams goed samen ten behoeve van goede zorg voor de cliënt
  • Het beleid op informele zorg is uitgerold en organisatiebreed geborgd
  • Het zorgaanbod sluit aan bij de vraag van de cliënt en specialisatie van locatie
  • Optimale continuïteit van zorg is geborgd door een lager verzuim en interne flexibiliteit in inzet

Speerpunt 2: Groei in begeleiding thuis (Wlz-VPT) en behandeling (Wlz en Jeugdwet)

Wat gaan we doen? We zijn lokaal onderscheidend in ons aanbod. Dit zien we terug in de ontwikkeling en groei van ons VPT aanbod, de verdere ontwikkeling van behandeling (Psychomotorische therapie en Baas over eigen gebruik), in onze woonvoorzieningen en in de bredere mogelijkheden en faciliteiten om de doelgroep te begeleiden en behandelen.

Concrete resultaten

  • Het aanbod VPT is geborgd zoals uitgewerkt en groeit met 15 cliënten per jaar
  • Ons aanbod in behandeling (Psychomotorische therapie en Baas over eigen gebruik) is verder ontwikkeld in werkwijze en kwalitatieve uitvoering en groeit met 15 cliënten per jaar
  • Het lokale hoofdonderaannemerschap (HOA) is uitgebreid waardoor er meer differentiatie in aanbod is en er meer kwaliteit geboden kan worden
  • Er is voldoende aanbod van woningen, waaronder een verplaatsbare woonunit ten behoeve van maatwerk (tijdelijke plek)
  • Er is een steunpuntfunctie gerealiseerd voor VPT cliënten waar individueel maatwerk en groepsactiviteiten aangeboden worden

Speerpunt 3: Lokale positionering en maatschappelijke participatie

Wat gaan we doen? Onze positie in de regio is stevig verankerd. We maken ons verhaal waar, wat ook is terug te zien in onze maatschappelijke betrokkenheid en wederkerige inzet van informele zorg.

Concrete resultaten

  • Krommestede is een bruisende en leefbare gemeenschap voor de bewoners uit de lokale omgeving met een VG achtergrond en/of senioren met een zorgvraag
  • Informele zorg, maatschappelijke participatie en betrokkenheid is verankerd in onze werkwijze
  • Stevige positie in de regio – in de lokale omgeving is iedereen bekend met het verhaal van de organisatie en kent men ons aanbod

Speerpunt 4: Zorginnovatie en digitalisering

Wat gaan we doen? We volgen actief de innovaties en digitale ontwikkelingen en implementeren bewezen innovaties, die direct bijdragen aan arbeidsbesparing en een hogere kwaliteit van zorg. Onze strategische doelstelling is om via digitale oplossingen de werkdruk te verlagen en tegelijkertijd de cliëntgerichte zorg te optimaliseren. Veiligheid staat daarbij voorop: we zorgen dat de digitale toepassingen voldoen aan de veiligheidsnormen, zodat de gegevens van cliënten, collega’s en de organisatie te allen tijde beschermd zijn.

Concrete resultaten

  • De CliëntApp is geïntegreerd (80% gebruikers) en de digitale zorg blijft in ontwikkeling
  • Spraakgerichte rapportage is een geïntegreerde werkvorm in het zorgproces (80% gebruikers)
  • We weten welke technologische en innovatieve ontwikkelingen passend zijn voor het werk en voor de cliënt en richten ons op het gebruik hiervan
  • We beschikken over een werkbare en veilige ICT structuur met een duidelijke interne en externe rol- en taakverdeling. Het applicatiebeheer is intern belegd

Goede zorg draait niet alleen om kwaliteit, maar ook om betrokkenheid en transparantie. Daarom vinden we het belangrijk dat er duidelijke vormen van medezeggenschap en onafhankelijk toezicht zijn. Samen zorgen de Cliëntenraad, de Medezeggenschapsraad, de Raad van Bestuur en de Raad van Toezicht voor deze betrokkenheid en transparantie – met het belang van de cliënt altijd voorop.

Op deze pagina kun je meer lezen over de cliëntenraad, medezeggenschapsraad, Raad van Bestuur en Raad van Toezicht.

Cliëntenraad

De cliëntenraad bestaat uit een groep cliënten en diens vertegenwoordigers en zet zich in voor de belangen van de cliënten binnen Zorggroep de Stellingwerven. De cliëntenraad heeft medezeggenschap over het inhoudelijke beleid van Zorggroep de Stellingwerven en houdt de uitvoering ervan nauwlettend in de gaten.

Waarvoor kun je bij de cliëntenraad terecht?

De cliëntenraad richt zich op de algemene belangen van cliënten. Als cliënt kun je jouw adviezen, ervaringen en verbetersuggesties neerleggen bij de cliëntenraad. De raad zal dit opnemen met het managementteam van Zorggroep de Stellingwerven. Op deze manier heeft de raad invloed op de kwaliteit van de geleverde zorg met als doel: samen de beste zorg realiseren!

Wil je contact met de cliëntenraad?

Wanneer je vragen, opmerkingen of ideeën hebt: laat het de cliëntenraad weten! Je kunt de raad via e-mail of per post benaderen: clientenraad@zgdestellingwerven.nl of Zorggroep de Stellingwerven t.a.v. Cliëntenraad, Meulewiek 2, 8391 LB Noordwolde.

Medezeggenschapsraad

De medezeggenschapsraad (MR) bestaat uit een aantal enthousiaste medewerkers die opkomen voor de belangen van alle collega’s binnen de organisatie. Dat doen ze door gevraagd én ongevraagd advies te geven aan de directie over onderwerpen die medewerkers raken, zoals arbeidsomstandigheden, werkdruk, organisatieveranderingen en beleidsplannen. De MR denkt actief mee, stelt kritische vragen en komt met ideeën die bijdragen aan een prettige en veilige werkomgeving. Zo zorgt de MR ervoor dat de stem van medewerkers gehoord wordt in het besluitvormingsproces.

Raad van Bestuur

Onze Raad van Bestuur bestaat uit Marieke Osinga en Hedwig Postma. Binnenkort lees je hier meer informatie over de Raad van Bestuur!

Raad van Toezicht

Voor het uitvoeren van goede zorg zijn goed bestuur en goed toezicht een belangrijke voorwaarde, hier ziet onze Raad van Toezicht (RvT) op toe. Onze RvT bestaat momenteel uit Gerke Jager, Rinske van der Schuit en Roel Bouwhuis. Zij houden toezicht op het beleid en het functioneren van Zorggroep de Stellingwerven. Daarnaast adviseren en controleren zij het dagelijks bestuur, dit alles op een onafhankelijke manier.

Onderstaand stelt onze Raad van Toezicht zich aan je voor.

Gerke Jager

“Ik ben geboren in Oosterwolde. Daar heb ik tot halverwege 2025 gewoond en ben toen verhuisd naar Zwolle. Vader van twee zonen. Na de middelbare school en banen bij een accountantskantoor en de Gemeente Ooststellingwerf ben ik in 1989 in de ouderenzorg gaan werken. Ik werd administrateur bij Rikkingahof in Oosterwolde. Via enkele fusies werd ik eerst controller en later directeur/bestuurder bij Et Bientwark, na 2012 bekend onder de nieuwe naam Zorggroep Liante. In 2017 heb ik daar afscheid genomen, mede omdat ik weer terug wilde naar mijn ‘oude’ financiële beroep. Deze kansen kreeg ik bij Leppehiem in Akkrum en Comfortzorg in Heerenveen als controller. Sinds 2024 geniet ik van vervroegd pensioen.

Wel heb ik nog een aantal bestuurlijke bezigheden. Ik ben toezichthouder bij Zorggroep de Stellingwerven, zorgboerderij De Fochtel in Fochteloo en bij het Radiotherapeutisch Instituut Friesland. Daarnaast ben ik penningmeester van de Stichting Vrienden van Rikkingahof in Oosterwolde, voorzitter van uitvaartvereniging De Laatste Eer Oosterwolde/Langedijke/Fochteloo, voorzitter van het Platform Winkelgebied Oosterwolde en van de stichting Bedrijven Investeringszone Oosterwolde. Tenslotte ben ik vanaf medio 2024 penningmeester van de stichting Stellingwarver Schrieversronte.

In de tijd die overblijft (en dat is best nog wel veel, hoor) mag ik graag wandelen en fietsen.

Bij Zorggroep de Stellingwerven ligt mijn focus als toezichthouder op financiën en meedenken over zorg-bestuurlijke vraagstukken, daarom ben ik regelmatig aanwezig bij de bespreking van de financiële zaken.”

 

Roel Bouwhuis

“Samen met mijn vrouw en drie zonen woon ik in Heerenveen. Tijdens mijn hbo-studie Personeel en Organisatie (P&O) ben ik aan het werk gegaan in de ouderenzorg op het gebied van P&O. Dit heb ik vervolgens zo’n acht jaar gedaan. Tijdens die jaren heb ik bedrijfskunde (post-hbo) gestudeerd en diverse coach- en trainersopleidingen gevolgd. In 2007 maakte ik de keuze om als zelfstandig trainer en coach aan de slag te gaan.

Al snel merkte ik dat mijn bedrijfskundige interesse me niet losliet en ik zag mijn werk gaandeweg veranderen van training en coaching naar het begeleiden van organisatieverandering en het verbeteren van samenwerking. Vanuit verschillende rollen heb ik me een jaar of tien met deze onderwerpen beziggehouden, voornamelijk in de zorgsector.

Altijd werkte ik samen met medevakgenoten aan opdrachten om maximale kwaliteit te behalen (twee zien meer dan één). Dat was heel leuk, net als het kennismaken met veel verschillende zorgorganisaties. En toch merkte ik ook dat het een eenzaam bestaan is als zelfstandige. In 2016 heb ik daarom de stap gezet naar een vaste werkomgeving als hoofd P&O-L&O bij Kijlstra Ambulancezorg en Personenvervoer. Een hele fijne organisatie waar ik tot op heden met heel veel plezier werk. En in het kader van ‘houdt de zaag scherp’ heb ik dankbaar de mogelijkheid aangegrepen van het volgen van de MBA-studie aan de TSM Business School in Twente.

Als vanzelfsprekend ligt vanuit mijn achtergrond de focus als toezichthouder op het domein ‘mens en organisatie’. Daarbij hanteer ik een bedrijfskundig perspectief. En om te voorkomen dat toezicht alleen achteraf plaatsvindt, denken wij actief mee met de bestuurder. Uiteraard met oog voor ieders eigen rol.

In mijn vrije tijd houd ik mij bezig met mijn gezin, straatfotografie, bonsai en ik ben heel regelmatig op de mountainbike in het bos te vinden.”

 

Rinske van der Schuit

“Vanaf 1 april 2023 maak ik deel uit van de Raad van Toezicht van Zorggroep de Stellingwerven. Naast de rol die ik voor de RvT vervul ben ik werkzaam als directeur zorgdienstverlening bij Cedin. Een organisatie die zich richt op onderwijsondersteuning en jeugdhulp. Hiervoor heb ik uitgebreide werkervaring opgedaan binnen diverse werkvelden in de gezondheidszorg als leidinggevende in onder andere de (forensische) psychiatrie, ziekenhuis en gehandicaptenzorg.
Vanuit mijn verpleegkundige achtergrond, aangevuld met bedrijfskundige opleiding en ervaring, is mijn focus binnen de RvT gericht op de zorginhoud.

Net als Zorggroep de Stellingwerven onderschrijf ik het uitgangspunt ‘Iedereen telt en doet mee’ en ‘Samen sterk!’. Hier zet ik mij vanuit de Raad van Toezicht graag voor in.”

Zorggroep de Stellingwerven bestaat uit een team van ervaren en enthousiaste begeleiders met elk hun eigen expertise en aandachtsgebied. Wij hebben oog en oor voor het eigen netwerk van onze cliënten. Onze manier van begeleiding kenmerkt zich door een ontwikkelings- en competentiegerichte werkwijze. Het stimuleren van de zelfredzaamheid en het verwerven van een eigen plek in de maatschappij zijn hierin belangrijke uitgangspunten.

Wij leveren zorg dichtbij, zijn proactief, toegankelijk, deskundig en betrokken. We zijn bovendien diepgeworteld in de lokale gemeenschap en onderhouden uitstekende relaties met bestaande voorzieningen en zorgverleners. Wij maken deel uit van het leven van onze cliënten en andersom. Samen werken we aan een zo zelfstandig en prettig mogelijk leven van onze cliënten. Samen sterk.

Onze missie

Iedereen telt en doet mee. Voor ons is iedereen belangrijk. Of je nou bij ons woont, werkt, begeleiding thuis of behandeling ontvangt: iedereen hoort erbij. Onze cliënten hebben grote en kleine dromen. Wat is voor hen belangrijk en wat zijn hun drijfveren? Vanuit die kracht ontstaan veel mogelijkheden. Wij denken altijd mee en de cliënt kan rekenen op onze vindingrijkheid. Dit doen we samen met de cliënt én de mensen die voor hen belangrijk zijn, want samen bereiken we meer dan alleen, dat is onze overtuiging. Samen zorgen we ervoor dat iedereen mee kan doen, altijd. Daar staan we voor!

Onze visie

Wij doen wat we zeggen en zeggen wat we doen. Onze cliënten kunnen bij ons zichzelf zijn. Zij leven op de manier die het beste bij hen past en waar ze zich goed bij voelen. Wat voor de cliënt belangrijk is, is voor ons belangrijk. Dat zeggen we niet alleen, maar dat merkt hij of zij ook. Wij zijn oprecht betrokken bij iedereen. Wij luisteren naar de cliënt en denken met hem of haar mee. Kritisch zijn we ook als we zien dat dingen anders kunnen. Samen leren we van elkaar en ontwikkelen we ons. Daar gaan we voor!

Onze kernwaarden

Integer: We zijn betrouwbaar, doen wat we zeggen en zeggen wat we doen
Betrokken: We hebben oprechte aandacht en zijn betrokken bij wat cliënten voelen en nodig hebben
Vindingrijk: We denken in oplossingen en staan open voor creativiteit uit alle hoeken (collega’s, cliënten, netwerk et cetera)

Onze strategie draait om de voortdurende verbetering van ons zorgaanbod waarbij de vraag en behoeften van onze doelgroep altijd centraal staan. Om in te spelen op maatschappelijke en technologische veranderingen, hebben we onze uitdaging voor de komende drie jaar vertaald in vier speerpunten waar we met elkaar mee aan de slag gaan. Want samen bereiken we meer dan alleen, dat is onze overtuiging. Samen zorgen we ervoor dat iedereen mee kan doen, altijd. Daar staan we voor!

Speerpunt 1: Optimale kwaliteit van zorg

Wat gaan we doen? We bieden kwalitatief goede zorg, afgestemd op de hulpvraag van de cliënt. Dit bereiken we vanuit taakvolwassen medewerkers, die teamoverstijgend, goed met elkaar samenwerken vanuit de visie, missie en kernwaarden van de organisatie. De zorg wordt afgestemd op de vraag van de cliënt, in samenwerking met externe partijen en aangevuld met informele zorg.

Concrete resultaten

  • Alle teams binnen de organisatie werken zelfstandig op M3-niveau (gebaseerd op de vier taakvolwassenheidsfases van Marijke Lingsma)
  • Er wordt eenduidig en methodisch gewerkt vanuit de visie van Positieve Gezondheid ten behoeve van de cliënt
  • De collega’s werken vanuit verschillende teams goed samen ten behoeve van goede zorg voor de cliënt
  • Het beleid op informele zorg is uitgerold en organisatiebreed geborgd
  • Het zorgaanbod sluit aan bij de vraag van de cliënt en specialisatie van locatie
  • Optimale continuïteit van zorg is geborgd door een lager verzuim en interne flexibiliteit in inzet

Speerpunt 2: Groei in begeleiding thuis (Wlz-VPT) en behandeling (Wlz en Jeugdwet)

Wat gaan we doen? We zijn lokaal onderscheidend in ons aanbod. Dit zien we terug in de ontwikkeling en groei van ons VPT aanbod, de verdere ontwikkeling van behandeling (Psychomotorische therapie en Baas over eigen gebruik), in onze woonvoorzieningen en in de bredere mogelijkheden en faciliteiten om de doelgroep te begeleiden en behandelen.

Concrete resultaten

  • Het aanbod VPT is geborgd zoals uitgewerkt en groeit met 15 cliënten per jaar
  • Ons aanbod in behandeling (Psychomotorische therapie en Baas over eigen gebruik) is verder ontwikkeld in werkwijze en kwalitatieve uitvoering en groeit met 15 cliënten per jaar
  • Het lokale hoofdonderaannemerschap (HOA) is uitgebreid waardoor er meer differentiatie in aanbod is en er meer kwaliteit geboden kan worden
  • Er is voldoende aanbod van woningen, waaronder een verplaatsbare woonunit ten behoeve van maatwerk (tijdelijke plek)
  • Er is een steunpuntfunctie gerealiseerd voor VPT cliënten waar individueel maatwerk en groepsactiviteiten aangeboden worden

Speerpunt 3: Lokale positionering en maatschappelijke participatie

Wat gaan we doen? Onze positie in de regio is stevig verankerd. We maken ons verhaal waar, wat ook is terug te zien in onze maatschappelijke betrokkenheid en wederkerige inzet van informele zorg.

Concrete resultaten

  • Krommestede is een bruisende en leefbare gemeenschap voor de bewoners uit de lokale omgeving met een VG achtergrond en/of senioren met een zorgvraag
  • Informele zorg, maatschappelijke participatie en betrokkenheid is verankerd in onze werkwijze
  • Stevige positie in de regio – in de lokale omgeving is iedereen bekend met het verhaal van de organisatie en kent men ons aanbod

Speerpunt 4: Zorginnovatie en digitalisering

Wat gaan we doen? We volgen actief de innovaties en digitale ontwikkelingen en implementeren bewezen innovaties, die direct bijdragen aan arbeidsbesparing en een hogere kwaliteit van zorg. Onze strategische doelstelling is om via digitale oplossingen de werkdruk te verlagen en tegelijkertijd de cliëntgerichte zorg te optimaliseren. Veiligheid staat daarbij voorop: we zorgen dat de digitale toepassingen voldoen aan de veiligheidsnormen, zodat de gegevens van cliënten, collega’s en de organisatie te allen tijde beschermd zijn.

Concrete resultaten

  • De CliëntApp is geïntegreerd (80% gebruikers) en de digitale zorg blijft in ontwikkeling
  • Spraakgerichte rapportage is een geïntegreerde werkvorm in het zorgproces (80% gebruikers)
  • We weten welke technologische en innovatieve ontwikkelingen passend zijn voor het werk en voor de cliënt en richten ons op het gebruik hiervan
  • We beschikken over een werkbare en veilige ICT structuur met een duidelijke interne en externe rol- en taakverdeling. Het applicatiebeheer is intern belegd

Goede zorg draait niet alleen om kwaliteit, maar ook om betrokkenheid en transparantie. Daarom vinden we het belangrijk dat er duidelijke vormen van medezeggenschap en onafhankelijk toezicht zijn. Samen zorgen de Cliëntenraad, de Medezeggenschapsraad, de Raad van Bestuur en de Raad van Toezicht voor deze betrokkenheid en transparantie – met het belang van de cliënt altijd voorop.

Op deze pagina kun je meer lezen over de cliëntenraad, medezeggenschapsraad, Raad van Bestuur en Raad van Toezicht.

Cliëntenraad

De cliëntenraad bestaat uit een groep cliënten en diens vertegenwoordigers en zet zich in voor de belangen van de cliënten binnen Zorggroep de Stellingwerven. De cliëntenraad heeft medezeggenschap over het inhoudelijke beleid van Zorggroep de Stellingwerven en houdt de uitvoering ervan nauwlettend in de gaten.

Waarvoor kun je bij de cliëntenraad terecht?

De cliëntenraad richt zich op de algemene belangen van cliënten. Als cliënt kun je jouw adviezen, ervaringen en verbetersuggesties neerleggen bij de cliëntenraad. De raad zal dit opnemen met het managementteam van Zorggroep de Stellingwerven. Op deze manier heeft de raad invloed op de kwaliteit van de geleverde zorg met als doel: samen de beste zorg realiseren!

Wil je contact met de cliëntenraad?

Wanneer je vragen, opmerkingen of ideeën hebt: laat het de cliëntenraad weten! Je kunt de raad via e-mail of per post benaderen: clientenraad@zgdestellingwerven.nl of Zorggroep de Stellingwerven t.a.v. Cliëntenraad, Meulewiek 2, 8391 LB Noordwolde.

Medezeggenschapsraad

De medezeggenschapsraad (MR) bestaat uit een aantal enthousiaste medewerkers die opkomen voor de belangen van alle collega’s binnen de organisatie. Dat doen ze door gevraagd én ongevraagd advies te geven aan de directie over onderwerpen die medewerkers raken, zoals arbeidsomstandigheden, werkdruk, organisatieveranderingen en beleidsplannen. De MR denkt actief mee, stelt kritische vragen en komt met ideeën die bijdragen aan een prettige en veilige werkomgeving. Zo zorgt de MR ervoor dat de stem van medewerkers gehoord wordt in het besluitvormingsproces.

Raad van Bestuur

Onze Raad van Bestuur bestaat uit Marieke Osinga en Hedwig Postma. Binnenkort lees je hier meer informatie over de Raad van Bestuur!

Raad van Toezicht

Voor het uitvoeren van goede zorg zijn goed bestuur en goed toezicht een belangrijke voorwaarde, hier ziet onze Raad van Toezicht (RvT) op toe. Onze RvT bestaat momenteel uit Gerke Jager, Rinske van der Schuit en Roel Bouwhuis. Zij houden toezicht op het beleid en het functioneren van Zorggroep de Stellingwerven. Daarnaast adviseren en controleren zij het dagelijks bestuur, dit alles op een onafhankelijke manier.

Onderstaand stelt onze Raad van Toezicht zich aan je voor.

Gerke Jager

“Ik ben geboren in Oosterwolde. Daar heb ik tot halverwege 2025 gewoond en ben toen verhuisd naar Zwolle. Vader van twee zonen. Na de middelbare school en banen bij een accountantskantoor en de Gemeente Ooststellingwerf ben ik in 1989 in de ouderenzorg gaan werken. Ik werd administrateur bij Rikkingahof in Oosterwolde. Via enkele fusies werd ik eerst controller en later directeur/bestuurder bij Et Bientwark, na 2012 bekend onder de nieuwe naam Zorggroep Liante. In 2017 heb ik daar afscheid genomen, mede omdat ik weer terug wilde naar mijn ‘oude’ financiële beroep. Deze kansen kreeg ik bij Leppehiem in Akkrum en Comfortzorg in Heerenveen als controller. Sinds 2024 geniet ik van vervroegd pensioen.

Wel heb ik nog een aantal bestuurlijke bezigheden. Ik ben toezichthouder bij Zorggroep de Stellingwerven, zorgboerderij De Fochtel in Fochteloo en bij het Radiotherapeutisch Instituut Friesland. Daarnaast ben ik penningmeester van de Stichting Vrienden van Rikkingahof in Oosterwolde, voorzitter van uitvaartvereniging De Laatste Eer Oosterwolde/Langedijke/Fochteloo, voorzitter van het Platform Winkelgebied Oosterwolde en van de stichting Bedrijven Investeringszone Oosterwolde. Tenslotte ben ik vanaf medio 2024 penningmeester van de stichting Stellingwarver Schrieversronte.

In de tijd die overblijft (en dat is best nog wel veel, hoor) mag ik graag wandelen en fietsen.

Bij Zorggroep de Stellingwerven ligt mijn focus als toezichthouder op financiën en meedenken over zorg-bestuurlijke vraagstukken, daarom ben ik regelmatig aanwezig bij de bespreking van de financiële zaken.”

 

Roel Bouwhuis

“Samen met mijn vrouw en drie zonen woon ik in Heerenveen. Tijdens mijn hbo-studie Personeel en Organisatie (P&O) ben ik aan het werk gegaan in de ouderenzorg op het gebied van P&O. Dit heb ik vervolgens zo’n acht jaar gedaan. Tijdens die jaren heb ik bedrijfskunde (post-hbo) gestudeerd en diverse coach- en trainersopleidingen gevolgd. In 2007 maakte ik de keuze om als zelfstandig trainer en coach aan de slag te gaan.

Al snel merkte ik dat mijn bedrijfskundige interesse me niet losliet en ik zag mijn werk gaandeweg veranderen van training en coaching naar het begeleiden van organisatieverandering en het verbeteren van samenwerking. Vanuit verschillende rollen heb ik me een jaar of tien met deze onderwerpen beziggehouden, voornamelijk in de zorgsector.

Altijd werkte ik samen met medevakgenoten aan opdrachten om maximale kwaliteit te behalen (twee zien meer dan één). Dat was heel leuk, net als het kennismaken met veel verschillende zorgorganisaties. En toch merkte ik ook dat het een eenzaam bestaan is als zelfstandige. In 2016 heb ik daarom de stap gezet naar een vaste werkomgeving als hoofd P&O-L&O bij Kijlstra Ambulancezorg en Personenvervoer. Een hele fijne organisatie waar ik tot op heden met heel veel plezier werk. En in het kader van ‘houdt de zaag scherp’ heb ik dankbaar de mogelijkheid aangegrepen van het volgen van de MBA-studie aan de TSM Business School in Twente.

Als vanzelfsprekend ligt vanuit mijn achtergrond de focus als toezichthouder op het domein ‘mens en organisatie’. Daarbij hanteer ik een bedrijfskundig perspectief. En om te voorkomen dat toezicht alleen achteraf plaatsvindt, denken wij actief mee met de bestuurder. Uiteraard met oog voor ieders eigen rol.

In mijn vrije tijd houd ik mij bezig met mijn gezin, straatfotografie, bonsai en ik ben heel regelmatig op de mountainbike in het bos te vinden.”

 

Rinske van der Schuit

“Vanaf 1 april 2023 maak ik deel uit van de Raad van Toezicht van Zorggroep de Stellingwerven. Naast de rol die ik voor de RvT vervul ben ik werkzaam als directeur zorgdienstverlening bij Cedin. Een organisatie die zich richt op onderwijsondersteuning en jeugdhulp. Hiervoor heb ik uitgebreide werkervaring opgedaan binnen diverse werkvelden in de gezondheidszorg als leidinggevende in onder andere de (forensische) psychiatrie, ziekenhuis en gehandicaptenzorg.
Vanuit mijn verpleegkundige achtergrond, aangevuld met bedrijfskundige opleiding en ervaring, is mijn focus binnen de RvT gericht op de zorginhoud.

Net als Zorggroep de Stellingwerven onderschrijf ik het uitgangspunt ‘Iedereen telt en doet mee’ en ‘Samen sterk!’. Hier zet ik mij vanuit de Raad van Toezicht graag voor in.”

Samen sterk in de zorg

Samen werken we met zorg aan een zo zelfstandig en prettig mogelijk leven voor jou. Samen sterk.

Ons verhaal

Binnenkort lees je hier meer over ons verhaal!

Zoeken